Jobba med flera moln

Vi är många som använder oss av molntjänster för att lagra information idag. Det är en smidig lösning om man jobbar från flera olika enheter eller har behov av att smidigt dela information med andra, som jobbkompisar eller kunder.

Jag vill tipsa om att man kan använda flera molntjänster parallellt, men för olika ändamål. De molntjänster jag använder är: Apple:s iCloud, DropBox, Box och Microsoft:s OneDrive.

iCloud

Använder du Apples prylar är det så gott som självklart att du också använder iCloud för att lagra och säkerhetskopiera information. Från början var det iCloud som gjorde att du kunde synkronicera iCal, Kontakter, Mail, Påminnelser och Bilder. Sen har tjänsten byggts ut och idag är det många appar som har med som val att man kan spara filer i iCloud.

Så här ser min iCloud-mapp ut!

Som du ser är det inte bara Apple:s egna program, utan flera andra appar har mappar på iCloud.

Fördelen med iCloud är att jag knappt märker att jag använder molnet. Jag bara öppnar mitt Pages-dokument från iMacen, sen MacBooken, sen iPaden och det fungerar alldeles utmärkt.

Jag kan också kolla på och hantera dokumenten som i vilken mapp som helst, både på iPaden och på datorn, eller bifoga dem i ett mail, precis så som jag gör med andra dokument.

Däremot går det inte att dela mappar med fler personer, så som man kan göra med DropBox eller Box.

Läs mer om iCloud!

OneDrive

Det här är den molntjänst jag gillar minst, vilket kan bero på att den inte gillar min MacBook… Jag försöker göra rätt inställningar, men ändå vill den inte riktigt kännas vid när jag ändrat ett dokument på MacBooken. Vilket gör att jag inte litar på OneDrive till hundra procent och numer undviker att använda tjänsten från just min MacBook.

I övrigt fungerar OneDrive ungefär som iCloud, fast för Microsofts Office-program. Precis som i iCloud kan man också spara andra dokument där.

OneDrive fyller sin funktion då jag under en tid jobbat ganska mycket med en kund som använder Microsoft Office. Det har gjort att jag i princip använder OneDrive enbart till jobb för den kunden.

Läs mer om OneDrive!

DropBox

Två av våra DropBox-mappar. När det är små figurer på mappen betyder det att den delas.

DropBox styrka ligger i att det är så enkelt att dela en mapp med andra. På Stenströms har Roine och jag en gemensam mapp för våra uppdrag  – i vilken vi sen har en mapp till varje kund – och en gemensam mapp för interna dokument. Därutöver skapar vi ofta en DropBox-mapp för att samla en kunds profilmaterial och tryckoriginal, så att både vi och kunden enkelt kan komma åt dessa. Många kundmappar blir det. Ibland används en kund-mapp när kunden lämnar över en massa bilder till oss, då är det lätt hänt att det går åt mycket lagringsutrymme, så det är viktigt att inte låta bilderna ligga kvar där för länge om man inte vill att utrymmet ska ta slut.

Man kan förstås också ha privata mappar i DropBox, sådana som bara man själv har åtkomst till. Sådana mappar hade jag flera stycken och i och med att jag tecknar och målar mycket på iPad, slukade mina bilder massor med utrymme. Detta löste jag genom att flytta över mina privata mappar till Box, se nedan.

Jag uppskattar att det är så enkelt att använda DropBox på iPad och iPhone. Särskilt på iPaden underlättar det mycket när jag direkt inifrån olika tecknar-appar kan spara bilder i DropBox – fast numer sparar jag oftast bilderna i Box.

Läs mer om DropBox!

Box

Box påminner mycket om DropBox i hur lagring och delning fungerar. Jag skaffade Box av ren nyfikenhet för ett par år sedan, men har inte direkt använt det. Men, så började jag bli trångbodd på DropBox. Alla mina digitala målningar tog upp alldeles för mycket plats. Till sist kom jag på att jag förstås kunde lägga över alla privata dokument till Box och genast blev livet mycket enklare!

Spara i Box och DropBox direkt inifrån app.

Nu målar jag mina bilder på min iPad Pro, lägger över en bild jag vill använda på Box, går in på Artsadd via en dator – där jag designar skor och väskor med mina mönster, och laddar upp önskad bild från Box.

Läs mer om Box!

Sammanfattning

  • Alla fyra molntjänster finns både på internet och som appar för Mac, iPad och iPhone.
  • I de flesta iPad-appar jag producerar material i går det att inifrån appen spara dokumenten i alla fyra molntjänster.
  • iCloud och OneDrive fungerar smidigt som lagring av dokument som man arbetar på från olika enheter.
  • DropBox och Box fungerar smidigt för att flytta dokument mellan enheter.
  • DropBox och Box är båda bra om man vill dela mappar med andra.
  • Alla beskrivna molntjänster erbjuder en viss lagringsmängd gratis, vill man ha mer tar de betalt. DropBox ger dock mer lagringsutrymme för varje person som man bjuder in till DropBox och som skaffar appen. Än så länge klarar jag mig med gratisutrymme på alla molntjänster utom iCloud, men där betalar jag bara 9 kr i månaden för de extra gigabyte jag behöver, inte direkt något att bråka om.

Tips: du som använder Adobes program har tillgång till Adobe Creative Cloud. Glöm inte bort att du kan utnyttja det lagringsutrymmet!

 

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vi gillar kommentarer!
Hälsar Åsa & Roine

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *