Öppna webbshop med WooCommerce för WordPress

WooCommerce är ett tillägg till WordPress. Shopen har alla funktioner som krävs för att sälja på nätet och är likt WordPress enkel att lära sig hantera. Shoppen kan integreras snyggt och blir en självklar del av webbplatsen.

webbshop1

Ur kundens perspektiv

På startsidan kan man visa några produkter eller på annat sätt göra reklam för webbshopen. Men om webbshopen är det viktigaste på webbplatsen ska förstås själva shopen vara startsida.

Produkterna samlas på en egen butikssida på webbplatsen. Denna sida kan efter behov innehålla fler designelement än själva produkterna och designas på många olika sätt. Produkterna kan sorteras i olika kategorier och visas med olika ordning.

Varje produkt har en egen produktsida. Här visas produktens huvudbild och valfritt antal tilläggsbilder. Bilderna förstoras ovanpå sidan när man klickar på dem, s k lightbox. Produktens namn, en kort reklamig beskrivning och pris visas överst. Här visas också kundbetyget i form av 1–5 stjärnor om man vill det. Har produkten olika alternativ som t ex storlekar visas detta i rutan under. I nästa ruta finns flikar med mer produktinformation samt en flik för samlade kundomdömen. Vid varje produkt kan man också visa en standardtext som gäller alla produkter, t ex köpvillkor.

webbshop2

När kunden klickat på Lägg i varukorg fylls varukorgen på. Kunden uppmanas att gå till Varukorgen eller fortsätta handla. På webbplatsens meny finns nu en ikon i form av en kundvagn för snabb tillgång till sin varukorg. Varukorgen visas på en egen sida. Här kan kunden kontrollera sina val och ta bort sina felköp. Webbläsaren sparar varukorgen så den finns kvar tills du tömmer den.

I Kassan kan den som har skapat ett konto (frivilligt) logga in för att slippa skriva in alla sina uppgifter igen och för att kunna recensera en produkt. Man blir också påmind om rabattkoden om man inte lagt in den i Varukorgen. Förutom alla vanliga leveransuppgifter kan kunden lämna meddelande till säljaren.

I Rickard Söderbergs webbshop sker betalningen enbart via Paypal. Antingen har kunden ett konto eller så skapas ett automatiskt när man betalar med kort.

När man har betalat får man ett kvitto skicka till den e-postadress man uppgav i kassan. Valde man att skapa ett konto får man också info om detta via e-post.

Shop Manager

Den som ska sköta shopen, dvs hantera leveranser, lägga in produkter och ta ut rapporter, kallas i WordPress för Shop Manager. Denna användare loggar in som vanligt till sin webbplats.

En webbshop är som att kombinera en blogg med ett ekonomisystem. Tänk att varje artikel/vara är som ett blogginlägg, fast med fler inställningar. Dessutom måste man göra en del hantering av beställningar.

Hantera produkterna

Produkterna läggs in i butiken på samma sätt som man skapar inlägg i WordPress. Varje produkt kräver dock betydligt fler inställningar och val. En produkt kan vara en fysisk vara, en digital fil som ska laddas ner eller en virtuell tjänst.

För att kunna lägga in varje produkt i systemet behövs följande information: produktnamn, kort säljande beskrivning, informativ produktinformation, huvudbild och ev kompletteringsbilder, artikelnummer, ordinarie pris, lagersaldo, vikt, dimensioner för packad vara, fri frakt alt fraktkostnad, vill du tillåta recensioner och inte minst ange försäljningsvillkor? Och momsen förstås. Du kan ange olika momsklasser och tala om för varje produkt vilken moms som gäller.

Att jobba med rabattkoder är populärt och är ett bra sätt att premiera sina föreläsningsbesökare, följare, kunder, partners etc. En eller flera valfria koder läggs in i systemet och delges de som ska nyttja rabatten. Rabattkoden kan vara på en viss summa, eller procentuell avräkning eller gälla för fri frakt. Man kan också ange hur länge koden ska gälla. Kunden skriver in rabattkoden när man ska betala sitt köp så dras rabatten automatiskt.

I och med att webbshoppen är ett säljsystem så leder det till att du får ett kundregister. Kunden skapar ett användarkonto med användarnamn och lösenord. Ett användarkonto är en förutsättning för den som vill skriva en recension av den produkt de köpt. Det går att göra s k gästköp då kunden slipper skapa ett användarkonto. Gästköp kan avaktiveras för att tvinga fram ett användarkonto. Alla kunder hamnar under Användare.

Frakten kan hanteras på flera sätt i webbshopen. Det enklaste är förstås att ha fri frakt, dvs frakten inbakat i priset. Man också ha ett fast pris, dvs ett pris per produkt eller ett fast pris per beställning. Man kan skapa olika fraktklasser med olika avgifter som man tilldelar produkterna.

Hantera ordrar

I WordPress vanliga administrationspanel syns en ruta med order-status. Direkt på startsidan ser man shopens status. Klicka på ”Order väntar på bearbetning” går direkt till ordern. När produkten är skickad markeras ordern som genomförd. Man kommer också åt shopen via avdelningen WooCommerce som syns i menyn.

I systemet skapas en sida för varje order. En lista på alla ordrar visas på samma sätt som listan med alla blogginlägg. Några nya symboler i högerkant ger visar orderns status. Ett klick på ”ögat” visar all info om ordern. Här kan du göra allt det som ibland krävs för en order såsom att redigera status, adress, beställning och lägga till notiser. När allt flyter ovanpå behöver man inte öppna dessa order-sidor utan orderlistan räcker. Allt loggas så att man kan följa alla händelser. Återbetalning gör du via den tjänst kunden valt för betalning i kassan.

webbshop3

Systemet ger bra rapporter av försäljningen uppdelat på valfri tidsperiod. Man kan också få ut rapporter för försäljningen av varje produkt och varje produktkategori om man vill. Vill man ha koll på sitt lager finns det statistik för detta att plocka ut. Du kan också få ut en moms-redovisning. förarbete för att allt ska fungera med köpinformation, betalning, leverans, returer, moms osv.

Vilket betalningssystem ska du välja

Det som förstås är enklast och gratis är att ha förskottsbetalning. Antingen som postförskott eller så kan kunden sätta in pengar på ditt konto. Du skickar varan efter du har kollat ditt konto. Men det är mycket svårt att sälja med den här betalningsmetoden. Kunden är van vid annan service och är noga med att inte kunna bli lurad.

En bra och smidig lösning är att skaffa sig ett företagskonto på Paypal. Allt finns inbyggt i WooCommerce, du behöver bara ange din mailadress och ditt id-nummer hos Paypal.

Paypal erbjuder också den billigaste lösningen. För kunden kostar det ingenting. För säljaren kostar det procent samt en fast avgift för varje transaktion. För en liten webbshop med ett 10-tal produkter kostar det runt 3,4% plus 3,25 per transaktion. För en tröja för 199 kr blir kostnaden då ca 10 kr. Kunden måste dock ha ett kreditkort och Paypal-konto, villket kan skapas vid utcheckningen.

En fullständig lösning är att använda svenska Klarna Checkout vilket erbjuder kreditkort, banköverföring och fakturering. Klarna tar all risk. Men det kostar därefter. Klarna lämnar inte ut priser för sina tjänster annat än via offert när de har kollat in din webbshop. För små webbshoppar hamnar priset oftast kring 15 kr plus 3% per transaktion. Med tröjan som exempel blir det runt 21 kr. En engångskostnad på ca 700 kr per år tillkommer för tekniken.

Gotländska Payex går förstås också att använda som betallösning. Det krävs ett avtal med Payex och ett tillägg från Krokedil. Kostnaden ligger troligen i närheten av Klarnas.

Sälja internationellt

Det är betydligt mer komplicerat att sälja utanför Sverige. Men det är förstås fullt möjligt med WooCommerce och WordPress. Det finns internationella momsregister och fraktklasser att tillgå (t ex denna med momsinställning för EG-länder). Det finns också ytterliggare tillägg till WooCommerce som kan hjälpa dig med detta.

Hålla koll på shoppen

Vid en ny beställningen i butiken skickas en order ut automatiskt via e-post till Shop Managern om man så önskar. Man kan också få mail vid avbruten order för att på så sätt kunna kontakta kunden.

Vill man ha kontoret på fickan finns appen Woo för iPhone. I appen kan du se försäljning, ta hand om ordrar, se lagersaldo och all annan information om dina produkter.

Integrera andra funktioner och bygga ut systemet

WooCommerce är en framtidssäker produkt. Det pågår ständig utveckling och nya funktioner och tillägg dyker upp varje vecka. Det mesta förstås för en internationella marknaden såsom frakt med FedEx eller UPS. I Sverige är det betalningsföretaget Klarna och det molnbaserade ekonomisystemet Fortnox som är vanligast just nu. Nyligen lanserade Redlight Media en lösning för att betala med Swish i webbhopen.

FS data har gjort en ordentlig teknisk genomgång av WooCommerce de kallar E-handel med WordPress.

Tillägg 151217:

2 kommentarer
  1. Andreas Johansson
    Andreas Johansson says:

    Hej Roine, superbra artikel. Vill passa på att tipsa om vår betallösning Billmate där vi erbjuder en gratis modul som vi kontinuerligt uppdaterar med ny funktionalitet. Då kan man ta betalt med alla de moderna betalsätten. Den går att ladda ner här, https://wordpress.org/plugins/billmate-payment-gateway-for-woocommerce/.

    Superbra artikel återigen, kul att ni bidrar på ett bra sätt till den växande WooCommerce rörelsen som sveper över hela världen.

Kommentarer ej möjligt!