Drömstugan som lokal utvecklingsmotor

Det pratas mycket om att utveckla landsbygden. Ett av de mest konkreta exempel jag sett på hur en satsning gynnar många är konceptet Drömstugan, ett koncept utvecklat av Pigge Werkelin. Drömstugan sätter fart på många verksamheter lokalt och ger intäkter till många, samtidigt som en plats får chans att upptäckas av många fler.

Drömstugan Slite

Vi har i flera år jobbat med reklam för konceptet Drömstugan som idag finns här på Gotland (Kneippbyn, Slite och Björkhaga), i Falun (Främby Udde) och Åre. Det finns planer för ytterligare två destinationer, Tanum och Farstanäs.

Idén Drömstugan kom till bland annat därför att det var svårt att få låna pengar från banken till att investera i att modernisera och utveckla campingar. Pigge Werkelin tyckte att det måste gå att hitta en smartare lösning för finansiering. Genom att bygga moderna stugor som säljs som bostadsrätter på en camping gick det att få in många privata finansiärer. En del av pengarna kunde då användas till att investera i exempelvis pool och restaurang och därmed göra hela området trevligare. Men, man får inte äga stugor hur som helst på en camping – där får man inte bo permanent. Området måste också vara öppet för alla som vill strosa runt, så möjligheten att privatisera sin stuga med exempelvis planteringar eller staket har begränsats.

Fördelarna för stugägarna är att de kan hyra ut stugan under den tid de inte själva vistas där och på så sätt få hyresintäkter, samtidigt som de inte behöver administrera uthyrningen och inte heller ta hand om gästerna. Dessutom tar driftansvarig på anläggningen också hand om skötsel och underhåll både av stugor och gemensamma ytor. Snacka om praktiskt och att man kan ha semester från första stund, när andra stugägare jagar runt och klipper gräs eller målar staket!

Drömstugan Slite

Det många kanske inte tänker på är vad ett sådant här koncept innebär för den lokala utvecklingen. I första steget sysselsätts de som ska bygga upp husen och anläggningen. Sen ska anläggningen ha personal och skötsel. Vare sig det är stugägare eller hyresgäster som bor i stugorna, innebär det merförsäljning för alla affärer, restauranger och andra ställen. I och med att stugägarna ofta väljer att hyra ut just under högsäsong för att få höga hyresintäkter, så väljer de själva att vistas i stugan på annan tid och därmed får man en säsongsförlängning. På det viset blir varje Drömstuga en liten utvecklingsmotor som ger mer ekonomisk kraft till lokalsamhället än vad en vanlig stuga ger. Det tycker jag är spännande.

Just i Slite på östra Gotland säljs i sommar de sista stugorna och där ser man nu fram emot att satsningen Sports Academy ska sätta Slite på kartan som en plats för idrott och locka till sig träningsläger och andra idrottsaktiviteter. Om vi lägger ihop det med Slite Utveckling (länk till deras tidning) som är en annan utvecklingsmotor så tycker jag att det ser ljust ut för Slite. Slite har helt enkelt börjat bli inne!