Kund i Lund: Christer Ljungberg

Christer Ljungberg VD Trivector

Foto Lars Lydig

Nya tider, härliga tider – sådant jag trodde var fasta sanningar utmanas och omvandlas till ny kunskap och erfarenhet. För några år sedan tänkte jag att det för varje uppdrag var viktigt att träffa kunden på deras spelplan, alltså vara på plats och uppleva deras företag och verksamhet för att kunna fånga den rätta känslan och förstå kundens verklighet.

Jag tror fortfarande att detta är viktigt, men det viktigaste är ändå att det uppstår en bra kemi i kundrelationen, att vi känner att vi förstår varandra, att vi kan diskutera fram lösningar och att det känns bra när vi gjort klart vårt uppdrag. Det senaste exemplet är hemsidan med blogg som vi har gjort till Christer Ljungberg, VD för Trivector.

2011 fick vi kontakt med Rickard Söderberg via Twitter, vilket snart ledde till att vi gjorde om hans dåvarande hemsida. I år var det dags att skapa en helt ny webbplats för Rickard och i samband med att den lanserades, skrev Rickard om oss på Twitter och vips kom Christer in med en tweet och strax diskuterade vi att göra en blogg till Christer. Rickard håller till i Malmö, Christer i Lund. I båda fallen har vi etablerat kontakt via sociala medier och sen haft möte via Skype eller telefon, lämnat offert, utfört jobbet och använt telefon, mail och Facebook för kontakt under jobbet och slutligen levererat. Rickard träffade vi första gången ett år senare, Christer räknar vi med att träffa under Almedalsveckan.

Så visst, det är fortfarande bra att kunna besöka person och företag på plats – men det är inte alldeles tokigt att först etablera kontakt, utföra ett jobb och sedan träffas. När man väl träffas så känner man redan varandra, det blir som ett ”äntligen”.

Ett annat äntligen som mer smugit sig på, är att detta med att jobba på distans etablerar sig allt mer i takt med att vi är fler som känner oss bekväma med att använda olika sätt att kommunicera över internet. Det som vi drömde om vad gäller distansarbete på 90-talet, blir allt mer verklighet idag och jag är så glad över att jag får vara med om den utvecklingen.

PS. Jag håller tummarna för att en ännu mer långväga kund kommer att åka till Sverige och Gotland i sommar…