När släpper de sista företagen taget om…?

I mitten av 90-talet blev internet och hemsidor ett nytt inslag i företagens verklighet. Ganska snart kom sökning på internet att bli ett första alternativ när vi sökte information om något. Det tog faktiskt inte många år alls. En logisk konsekvens av det är att de gamla tryckta telefonkatalogerna flyttade över till den digitala världen och sedan 2012 avvecklas de tryckta katalogerna steg för steg. Men det finns fortfarande digitala katalogtjänster och det säljs fortfarande annonser till dessa. Man kan verkligen undra varför.

Den person som ändå ger sig ut att söka information på internet får ju i 99 fall av 100 bättre information om ett visst företag på företagets egna hemsida och inte på någon katalogtjänsts hemsida.

Ett nästa steg kan vara att också kolla in företagets Facebook-sida. Vad händer där? Är det någon aktivitet? Verkar de trevliga?

Handlar det om ett företag i besöksnäringen är det många som kollar efter recensioner på TripAdvisor.

Att pyssla om sin hemsida, alltså se till att den hänger med i den tekniska utvecklingen och kundernas krav tar lite tid och kan innebära att man behöver hjälp av en konsult. Sociala medier och TripAdvisor kräver också att man lägger ner lite tid.

Då och då upplever vi att företagare utan reflektion betalar vissa kostnader som om de ingick i en slags årsrutin, men när det är dags att nutidsanpassa närvaron på internet, då ses kostnaden för internet som en extra kostnad, något utöver det löpande rutinmässiga.

Hur skulle det vara om fler tittade igenom sin budget och funderade över kostnaderna för annonsering i tidningar och kataloger – tryckta såväl som digitala – och jämförde det med kostnaderna för att ha en aktiv och aktuell närvaro på internet: hemsida, sociala medier och recensionssajter? Var är det vettigast att lägga pengarna – jo så klart på de ställen där du har chans att möta flest kunder.

Det kanske är dags att börja betrakta närvaron på internet som att det är de som utgör de rutinmässiga årskostnaderna och att det där med tidningar och kataloger är det som är extra?