Hemsida eller Facebook? Båda!

Hemsida eller Facebook? Båda!

Hemsida eller Facebook? Båda!

Då och då träffar jag på någon som säger ”Det här med hemsida, behövs det verkligen idag då det finns Facebook?”. Mitt svar är ”Ja, hemsidor behövs, men Facebook har blivit ett viktigt komplement”. Idag förväntas de flesta företag att ha både hemsida och närvaro på Facebook och/eller i andra sociala medier.

Facebook är ett alldeles utmärkt sätt att sköta den dagliga närvaron på internet. Att upprätthålla relationer med kunder, affärsbekanta och andra intressenter. Facebook är däremot riktigt dåligt på att strukturera information. Det du publicerar på Facebook har kort färskhållning och ett halvår senare är det svårt för en intresserad att hitta det du skrev för sex månader sedan.

På en hemsida är takten långsammare och där har informationen lång färskhållning. Här kan man bättre ta sig tid att förklara saker. Här kan intresserade enkelt hitta information som de söker. Samtidigt behöver förstås en hemsida leva och därför rekommenderas att man exempelvis skriver i en blogg.

En annan fördel med hemsidor är att du själv kan bestämma helt över utseendet, använda din egen grafiska profil fullt ut, skapa den känsla du vill ha. På Facebook kommer du aldrig ifrån att ramverket är just Facebook.

När man har lagt ut något nytt på hemsidan är det idag självklart att man lägger ut länkar på sin Facebooksida eller på Twitter. Det är också vanligt att man leder in nyhetsflöden från Facebook, men också Twitter och Instagram till sin hemsida. Att man kan Gilla ett företags Facebooksida via hemsidan är en annan praktisk funktion. (Du har väl Gillat Stenströms Information & Marknadsföring på Facebook?) Det blir en slags korsbefruktning mellan olika medier.

Den stora fördelen med Facebook är att många är närvarande på Facebook varje dag. Du kan inte räkna med samma intresse för din hemsida. Men just därför att många går in på Facebook varje dag, ger det bra möjligheter att fånga intresset där för att sedan leda vidare till hemsidan. Samtidigt innebär detta med att ha en professionell sida på Facebook ett ökat krav på aktivitet om man just vill nå de fördelar som finns med att jobba med relationer i sociala medier. En del hinner helt enkelt inte med det. Då är det lugnare med en hemsida.

Så, du har jättestor nytta av Facebook på många sätt, men jag rekommenderar att ditt företag finns närvarande på internet både i form av en hemsida och en professionell sida på Facebook.