Privat, Professionell och Grupp på Facebook

Sociala medier är gjorda för att det ska vara enkelt att förstå hur man använder dem, eftersom de flesta lär sig att använda dem på egen hand. Om de som utvecklar sociala medier vill att många ska använda dem, så måste de helt enkelt göra dem användarvänliga. Man måste säga att Facebook lyckats med detta eftersom det idag finns över en miljard personer i världen som använder Facebook. Trots detta vet vi också att det inte är så enkelt att använda Facebook och när man väl lärt sig hur somliga saker ska gå till, ja då kan det hända att Facebook ändrar på användargränssnittet och så får man lära om en del… Fast, i ärlighetens namn brukar det inte ta så lång tid innan man lärt sig.

Men det finns en del saker som många inte riktigt har förstått, jag tänker i det här blogginlägget skriva om två sådana missförstånd eller kunskapsbrister:

  1. Skillnaden på privat sida, professionell sida och grupp.
  2. Vikten av att veta i vilken roll man agerar.

Skillnaden på privat sida, professionell sida och grupp.

En privat sida är till för personer som sedan skaffar sig vänner på Facebook. Alla som vill använda Facebook måste börja med att starta ett personligt konto. Med det kontot som bas, kan man sedan starta professionella sidor för företag (också föreningar och andra organisationer), produkter eller för din ”proffs-person” – alltså om du exempelvis är artist eller på annat sätt jobbar med ditt personliga varumärke, då kan det vara bra att ha en professionell sida som komplement till sin privata.

Varför ska man ha en professionell sida om man är företag – går det inte lika bra att starta ett nytt konto i företagets namn? Nej, det går inte lika bra. Facebook vill inte att man ska göra så och du missar mycket genom att inte ha en äkta professionell sida för ditt företag. Företag har inte vänner på Facebook. Däremot kan andra Gilla ens företagssida. Har man gillat en sida får man den sidans statusuppdateringar i sitt nyhetsflöde. På en professionell sida har du tillgång till mer statistik än på en privat sida, du kan t.ex. se hur stor räckvidd ett inlägg har haft. Du kan också betala för att promota vissa inlägg så att fler ser dem.

Varför ska man ha en professionell sida för sin yrkesperson? Ett skäl kan vara att du vill hålla isär din privata person med din offentliga – fast ju mer känd du är, desto fler kommer att vilja vara vän med dig privat också, det kommer du inte att komma undan helt. Ett annat skäl kan vara att en del bara är intresserade av att följa dig som professionell person – då ger du dem möjlighet att göra det. Om du räknar med att du kommer att bli mycket populär på Facebook kan det vara bra att veta att det finns en maxgräns på 5.000 vänner på Facebook, fler kan du inte ha. Om du däremot har en sida för din professionella person finns det ingen begränsning för hur många Gillare du kan ha.

Kan man inte bara starta en Facebook-grupp till sitt företag? Eh, varför då undrar jag? En grupp samlar människor som har samma intresse eller något gemensamt att jobba med. Ni kan t.ex. ha en hemlig Facebook-grupp för att sköta en del intern kommunikation på, men om ni startat en grupp för att kunna berätta om ert företag för andra, för att kunna hålla en dialog med kunder, så blir det fel.

Vikten av att veta i vilken roll man agerar

En sak som är lite krånglig att hålla ordning på när man har en professionell sida är att man måste hålla koll på i vilken roll man agerar. Jag har tagit ett par skärmdumpar för att visa hur det ser ut när jag går in på Det Goda Tramsets professionella Facebook-sida:

facebook_1

Här står det att jag publicerar, kommenterar och gillar i egenskap av Det Goda Tramset. Det betyder att när jag gör ett inlägg så kommer det att hamna i sidans primära flöde och ”användarikonen” blir Det Goda Tramset. Om jag går till min privata sida kommer jag att som vanligt vara Åsa Stenström. Det som står här gäller endast när jag är inne på just den här sidan.

facebook_2

Här står det att jag publicerar, kommenterar och gillar i egenskap av Åsa Stenström. Det betyder att när jag gör ett inlägg så kommer det att hamna i sidans sekundära flöde och ”användarikonen” blir Åsa Stenström. Inlägg i det sekundära flödet kommer att synas sämre på sidan, eftersom de lägger sig i den högra spalten och man måste klicka på listan med andras inlägg för att man ska kunna läsa dem i sin helhet.

facebook_3

Nu har jag bytt så att jag ”blivit” Det Goda Tramset överallt på Facebook, vilket syns genom att ”användarikonen” i listen nu är bytt till Det Goda Tramset. Det här betyder att om jag går in på andra sidor på Facebook, så kommer jag fortfarande att agera i egenskap av Det Goda Tramset. Vad är vitsen med det? Tja, man kan t.ex. Gilla och kommentera på andra professionella sidor. Om man gillar andras sidor kommer dessa att synas i gilla-spalten på den egna professionella sidan och det kan vara trevligt om man som företag exempelvis gillar sina samarbetspartners sidor. Om man har gjort det får man också möjlighet att nämna dem med taggat namn på sin egen sida, vilket är trevligt om man exempelvis vill tacka för något – då syns det inlägget också på deras sida.

facebook_4

Hur gjorde jag bytet till att ”bli” Det Goda Tramset? Jo jag valde i menyn som kommer fram när man klickar på pilen i listen.

Det här med att hålla koll på i vilken roll man agerar på Facebook är krångligt att hålla reda på och även fast jag vet om detta, så händer det att jag gör fel. Då måste jag ta bort hela inlägget och göra om…

Från Verandan i Kappelshamn, med sol och blå himmel utanför.
Åsa