Evernote, del 1: Håll ordning på anteckningarna!

Apples eget anteckningsprogram följer med iPaden och visst, det synkar mellan dina olika Appleprylar, men det är inte så mycket mer än ett ganska spartanskt anteckningsblock.

Jag rekommenderar istället Evernote som finns som app till både iPhone, iPad och dator. Det finns också en webbsida för Evernote och har du skaffat ett konto så kommer du åt dina anteckningar från alla dessa enheter – men du måste förstås ha tillgång till internet för att apparna i de olika enheterna ska kunna synkroniseras.

evernotesync

En av de stora fördelarna med Evernote är att det finns flera olika sätt att hålla ordning på sina anteckningar. Du kan skapa olika häften, märka varje dokument med olika taggar/etiketter och skulle det vara så att du ändå har svårt att hitta en viss anteckning kan du antingen göra en fri sökning bland dina dokument eller titta på en karta – om du vet var du befann dig när anteckningen gjordes, finns det noterat på en karta. Tänk dig att du träffat en person på ett café, antecknat personens namn och ett halvår senare vill du ha tag på den personen, men inser att du totalt glömt vad personen heter! Då kollar du bara i Evernotes geografiska sortering och väljer anteckningar gjorda på den plats där kaféet låg! Självklart har varje anteckning också ett datum.

Häften

Jag har olika häften för exempelvis mitt företag, resor, projekt och recept. Om man råkar skriva ett dokument i ”fel häfte” är det enkelt att flytta dokumentet till rätt häfte i menyn. Om man klickar på Häften i sidomenyn ser man alla häften samtidigt.

Etiketter/taggar

Från det att du gör din första anteckning rekommenderar jag att du tänker ut en etikett/tag till den. Gärna fler än en. Detta gör att det längre fram kommer att bli enklare att hitta just den här anteckningen och hundra anteckningar senare gör det skillnad. Tro mig! Etiketterna/taggarna är nyckelord, kom-ihåg-ord till anteckningen. Välj sådana ord som känns naturliga för dig, du ska göra det enkelt för dig att hitta anteckningen längre fram.

När du har använt en tag en gång, kommer den att komma upp som förslag när du skrivit en eller två bokstäver på just den taggen nästa gång – välj då gärna taggen direkt från förslagslistan så är du säker på att du stavar likadant, vilket också underlättar framtida sökning.

Om du exempelvis skriver en handfull anteckningar om LCHF som du också taggar med LCHF och två månader senare inser att du vill skapa ett häfte om LCHF så är det enkelt att hitta alla dessa anteckningar och flytta över dem till ditt nya häfte.

Om du klickar på Etiketter i vänsterspalten får du upp ett register med alla taggar du använt samt en siffra för hur många anteckningar varje ord finns i. Klickar du på ett tag-ord får du upp alla anteckningar som är taggade med det ordet.

Olika visningslägen

Ytterligare bra funktioner för att få överblick på sina anteckningar är att du kan ändra visningsläge. Beroende på vilket visningsläge du är i hittar du en ikon med rutor eller ränder uppe i högra hörnet antingen i mittspalten eller längst till höger i högerspalten. Testa att välja olika alternativ så märker du hur de olika visningslägena fungerar.

Typografera?

Nja. Om du verkligen vill göra snygga texter, om du jobbar på längre dokument – då är det Apples eget ”Officepaket” iWork och appen Pages som gäller. Där får du fantastiska möjligheter att skapa dokument. Men i Evernote kan du göra vissa typografiska inställningar som fet eller kursiv text och punktlistor, men lägg inte så mycket kraft på det. Evernote är inte rätt app för att jobba med typografi och layout.

En fiffig funktion är möjligheten att lägga in kryssrutor. Om du alltså skapar en kom-ihåg-lista med kryssrutor så kan du enkelt bocka av dessa varefter arbetet framskrider.

Sammanfattning

Det etablerade datortänket med att man samlar dokument i olika mappar för olika projekt och uppdrag fungerar fortfarande mycket bra när man vill samla sådant som texter, pdfer, bilder, kalkyler och liknande. Då lägger man varje dokument i rätt mapp. Men när man jobbar i Evernote bygger man in sorteringen i varje anteckning genom att ange vilket häfte och vilka taggar en anteckning har. Detta är mycket smidigt och när man väl lärt sig att göra så blir det inte så många anteckningar som ligger och skräpar utan de sorterar sig själva så att säga.

Det här var första delen i en serie med planerade blogginlägg om hur man jobbar med Evernote. Håll utkik efter fortsättningen!

  • Evernote del 1: Håll ordning på anteckningarna
  • Evernote del 2: Dela dina anteckningar
  • Evernote del 3: Olika typer av anteckningar
  • Evernote del 4: Tips och Recept
  • Evernote del 5: Research
  • Evernote del 6: På resande fot