Hurra, vi har fått en kund i Kalifornien!

Ibland vet jag inte varför jag gör saker. Å andra sidan vet jag ibland inte hur jag hamnar i saker heller. På ett sätt kan det vara så att jag skickar ut antennerna åt något håll utan att veta varför, men på ett annat sätt är det som att saker händer av sig själva, fast kanske ändå inte?

2008 fick jag till exempel för mig att jag skulle starta en engelsk blogg, Asa In The Middle Of The World. Hade jag någon slug plan för den? Nä. Det var mer som att jag kände ett behov av att rikta blicken utanför Gotland och så verkade det vara ett smart sätt att träna min engelska. Fast det var trögt i starten, det tog tid innan jag kom på vad jag skulle skriva om, men så lossnade det litet och det som händer när man har en engelsk blogg är inte bara att man själv riktar blicken utanför Gotland utan också att man börjar fundera på hur de utanför Gotland ser på vår lilla ö. Det sker en perspektivförskjutning i tanken.

Sommaren 2010 damp Niklas Myhr ner i min tillvaro vilket resulterade i att vi började skriva boken ”Det Goda Tramset i sociala medier” – läs mer om det här. Niklas bor i Orange County i Kalifornien och det har gjort att jag liksom fått en privatspanare på plats där borta där det ju händer så mycket inom IT och sociala medier. Det ena leder till det andra, jag blev inbjuden att vara publik på Spreecastsändningar och lärde känna ett par personer till där borta.

För någon månad sedan frågade Niklas om vi kunde tänka oss att göra uppdrag för företag i Kalifornien. ”Självklart!” sa jag, fast kände mig lite tveksam till vad vi skulle ha att erbjuda till företag i Kalifornien. Sen hade Niklas pratat med sin optiker som behövde hjälp med en ny hemsida – kunde vi hjälpa honom? Jag kollade in hans nuvarande hemsida, såg direkt att det fanns en hel del att göra, kollade med Roine och han var med på tåget.

Jag skickade över en steg-för-steg lista på hur vi kunde lägga upp arbetet, Niklas pratade lite till med optikern och poff så hade vi bokat ett första möte via Facetime. På det viset kunde de visa mig runt på optikerns mottagning, jag hejade på personalen, såg utrustning och ställde massor av frågor för att förstå så mycket som möjligt om kunden. Därefter tänkte vi till, skissade på en idé, ställde några kompletterande frågor och så gick det vidare och blev till en idé och ett pris.

Jag var inte alls säker på hur långt min engelska räckte och nu satt jag här och skrev reklamtexter på engelska för att ha till vår idéskiss! Otroligt nog visade det sig att min engelska räckte riktigt långt – vi har ju Niklas som kontrollinstans och jag hade missat ett par småsaker, typ stavat ett ord enligt brittisk stavning istället för amerikansk, men jag hade fått till rätt ton och känsla!

Igår blev det klart: vi ska göra en ny hemsida åt Bender Optometric Group! Dr. Eric Bender gillar vår idé. Wow!

Nu inser jag också att vi nog visst har något att erbjuda företag i Kalifornien. Det känns som att vi i Sverige kanske har lite högre kvalitetskrav på hemsidor, generellt sett, medan hemsidor för ett genomsnittligt företag i Kalifornien är lite mer som att ”lämna in kataloguppgifter”, något företaget kan bocka av i kalendern att de har gjort. Då kommer vi, Roine och jag och levererar en hemsida med mer personlighet, själ och hjärta. Det visade sig också att mitt rättframma sätt landade i god jord. Att jag faktiskt var mer intresserad av att få reda på saker om kunden än att berätta om mitt företag. Om vi inte fått spegla det som vi normalt sett gör flera gånger om året här i Sverige i ett företag i Kalifornien, så hade jag antagligen inte tänkt på att vi jobbar på det här viset och framför allt skulle jag inte tänkt på att det var något särskilt med det. Det är ju bara som vi brukar göra.

Nu återstår att utföra uppdraget. Jag tänker att det är spännande att leva och att driva företag. För ett år sedan anade jag inte detta. 2008 när jag startade min engelska blogg insåg jag inte att den blev ett steg på vägen till att förbereda mig mentalt så att Stenströms i maj 2013 får ett uppdrag att göra en hemsida åt en optiker i Kalifornien.

Så, vad händer sen? Kommer vi att få göra fler uppdrag i Kalifornien eller på någon annan plats på jorden? Vem vet… Det enda jag vet är att det ena leder till det andra på endera sättet.

2 kommentarer
  1. Liz Wallentin
    Liz Wallentin says:

    Som Kjell Anders Nordström (han, professorn) sa en gång på 1990-talet på Markedshøyskolen. ”Hitta din grej och gör den över hela världen”.

  2. Åsa
    Åsa says:

    Fast det är inte alltid man själv som hittar sin grej – det kan vara någon annan som hittar den fast man inte visste att man hade den… Annars är det nog rätt att alla behöver sin grej att göra 🙂

Kommentarer ej möjligt!