De nödvändiga marknadsplanerna

En del skyr planer som pesten. Som om de vore tvångströjor. Kreativitetshämmande utvecklingsdödare.

När de så äntligen kommer till skott och ska skriva en marknadsplan (kanske för att styrelsen kräver det eller för att banken vill se) så skriver de planen med minsta möjliga ansträngning för att den ska duga. Jag skulle nästan vilja skriva ”för att göra läraren nöjd” – för det är lite samma sak. En del går i skolan för att göra läraren och föräldrarna nöjda, andra går i skolan för att lära sig något.

Det är så det är med marknadsplaner, du lär dig något om ditt företag genom att skriva en marknadsplan och tvinga dig att tänka efter. Det är så mycket vi går runt och antar om våra företag. Att formulera sig i text tar dig med in i en process där du måste ta ställning till vad företaget är och vad det inte är, vart företaget vill och vart det inte vill och så vidare. Du kliver ett steg utanför den dagliga verksamheten som rullar på och ser din verksamhet i nya ögon.

Den färdiga planen blir en grund att bygga på och ta avstamp ifrån.

Kan man då inte bara hitta på några smarta marknadsaktiviteter? Måste man gräva ner sig i en marknadsplan först? Jo då, det går förstås bra att hitta på marknadsaktiviteter hipp som happ och hoppas på bra resultat, men risken är att man då jobbar från helt fel grund och i fel riktning. Och i de flesta fall uppstår en rad frågor om företaget som man i vilket fall måste få svar på för att kunna skapa de här aktiviteterna på hyfsat rätt sätt.

För mig handlar det om att jag som konsult hjälper företaget att lyfta fram sin själ så att den blir synlig. Att få fler på företaget att enas om samma bild av företaget och att tydliggöra en gemensam riktning. När man sen planerar marknadsaktiviteter så kan man lämna över planen till sin reklambyrå, då blir det lättare för dem att förstå.

Jag vill också betona att en marknadsplan aldrig är huggen i sten. Den ska leva, precis som företaget lever. När det behövs ändrar man på planen, gör den lite bättre. Det kan vara bra att ha som vana att läsa igenom sin marknadsplan en gång om året för att justera vissa formuleringar eller bara för att stämma av att man jobbar på åt rätt håll.

En bra marknadsplanering blir en grogrund till kreativitet som ger utvecklingskraft.