Automatiska uppdateringar ÄR INTE SOCIALA MEDIA!

Jag läste den här artikeln som handlar om hur marknadsföring via sociala medier kan förändra Facebook på Mashable Business och jag blev så arg, tja, låt oss säga att jag blev rasande! Artikeln är väldigt bra och pekar på flera problem som kan bli en följd av att många företag försöker hitta en lätt väg till framgång via sociala medier. Det finns alltid de som försöker överlista systemen genom att använda ytliga metoder som saknar trovärdighet.

Eftersom vi har varit i hemsidesbranschen sedan mitten av nittiotalet har vi sett en del metoder komma och gå. Ett tag handlade det om meta-taggar – eftersom vi inte förstod tillräckligt vid den tiden och eftersom sökmotorerna jobbade på ett annat sätt, lade vi många timmar på att hitta på otroligt långa listor med metataggar så att hemsidan skulle få en bra position bland sökresultaten. Men sen blev det värre, en del började skriva alla möjliga slags ord bland sina meta-taggar som ”sex” eller ”porr” bara för att de skulle få fler besökare. Hallå? Vad är vitsen med att få fler besökare om de inte ingår i din målgrupp? Det handlar om att hjälpa rätt kunder att hitta fram till rätt hemsida, eller hur?

Jag är inte något jätte-fan av Google men de gjorde helt rätt när de ändrade sina sökkriterier så att det som verkligen räknas är aktiviteter som uppdateringar tillsammans med bra och relevant innehåll till din hemsida. Idag kan till och med din hemsida utestängas från Google om du försöker överlista den. Det är så bra.

Trots detta händer det ändå då och då att vi får samtal från företag som erbjuder tjänster inom SEO/Sökmotorsoptimering. Eller ännu värre, våra kunder får samtalen och tänker att det kanske är en bra idé. Men det är det sällan. De jobbar i gråzonen med att försöka överlista Google. Det rätta är att vara aktiv med att uppdatera sin hemsida och se till att den har bra och relevant innehåll. Det är allt du behöver göra. Det är allt du borde göra. Du har en hemsida därför att du vill göra det lättare för folk att hitta information om ditt företag och dina produkter.

Eftersom sociala medier har blivit en viktig del av marknadsföringen försöker man nu överlista sociala media. Ett exempel är en person som jag från början beundrade, Guy Kawasaki. Jag tyckte att han var så cool när han var Apple Evangelist och jag har läst hans bok ”The Macintosh Way” med stort nöje. Det var därför jag började följa honom på Twitter och det var så jag hittade honom på Alltop och jag köpte också hans bok Enchantment/Hänförelse. Någonstans på vägen tappade jag bort något… eller om det var han som tappade något?

De tweetar jag får när jag följer @GuyKawasaki kommer från en twitter-robot. Var finns hänförelsen i att få tweetar från en twitter-robot? De är bara länkar till artiklar på AllTop. Några av artiklarna kanske är intressanta – men jag känner mig lurad eftersom twitternamnet borde ha varit något i stil med @AllTopGuyKawasaki (även om det blir lite väl långt, men det är inte mitt problem). Transparens. Var ärlig med vem du är och vad du representerar. Det är hänförelse. Det är inte hänförande att skicka ut automatiska tweet under ett personligt namn. Jag är ledsen Guy, men jag köper helt enkelt inte det. Det blir ytligt.

Låt oss komma tillbaka till det inlägget började med; att automatisera sociala medier. Jag anser att det är omöjligt att automatisera sociala medier därför att när du börjar publicera automatiska uppdateringar så har du tappat den personliga känslan och då är det inte socialt längre. Då blir det bara ytterligare ett sätt att spotta ur sig information. Sociala medier handlar om att skapa ett intresse för din person och/eller ditt företag. Sociala medier handlar om dialog och deltagande. Sociala medier handlar om att dela med sig och att bry sig om. En twitter-robot kan aldrig någonsin vara social. Värdet i Facebook, Twitter och andra sociala medier är att de är sociala. Det är inte svårare än så.

Jag kan tycka att det är okej att man vid speciella tillfällen sätter ett datum för när en uppdatering eller ett blogginlägg ska publiceras, om det kanske handlar om att en ny produkt ska lanseras. Men metoden ska användas sparsamt och aldrig användas på ett sätt som imiterar riktiga, personliga uppdateringar. För om man gör det sysslar man med bedrägeri och bedrägeri är motsatsen till förtroende.

Jag är ledsen, men alla ni på företag som tror att ni kan ersätta mänskliga varelser med robotar och bli mästare på sociala medier – jag tror helt enkelt inte på det. Ni kommer bara att lyckas med att misstänkliggöra sociala medier. Och det är det som gör mig rasande. Håller borta från sociala medier om ni inte fattar själva idén med att vara social.