Sociala media och företag

I tisdags föreläste jag för företagare på Humanus om Sociala media. Någon försökte sig på att säga att det har gått bakåt med användandet av Facebook, men hallå, 750 miljoner aktiva användare i världen varav snart 4,5 miljoner i Sverige.

Det är svårt att inte ta Facebook på allvar idag och ännu svårare att förstå att de som ännu inte tagit steget in i Facebook är så envisa med att härda ut. Kanske är det de människor som litar mer på andra som valt att gå med – för undersökningar säger att de som är med på Facebook litar mer på andra än vad de som inte är med på Facebook gör.

 

Utvecklingen av sociala media går hand i hand med Apples lansering av iPhone och iPad. Mobiliteten, möjligheten att kunna uppdatera sig oavsett om man är på jobbet, i skogen eller på fiket gör att innehållet på Facebook blir levande. Det är också bara början på en teknisk utveckling som sannolikt innebär att vi alla kommer att använda samma innehåll och funktioner i programvara och appar, men från olika enheter, olika skärmar.

 

Varför är det så många som fortsätter att annonsera i gammelmedia trots att kunderna finns på Facebook och andra sociala media? (Jag vet, det blir mycket Facebook i det här blogginlägget, men Facebook är en så tydligt och omfattande företeelse) Självklart är det mycket som går av gammal vana: sociala media, jaha? Men vad ska jag ha det till? Vad ska jag göra med det?

 

Det är också det som gör att vi är med och håller igång det ständiga flödet. Idag läser vi inte paketerade nyheter i tidningar, utan vi doppar handen i den ständigt flödande floden av information och skopar upp en handfull nyheter närhelst vi har lust. Ibland är det vi som är med och häller nyheter i floden.

Om du vill veta mer om hur du kan använda sociala media som en del av din marknadsföring kan du kontakta mig eller Roine.