Tillbaka från framtiden!

Den 22–24 mars var jag i Estland och gjorde studiebesök på olika företag. Resan arrangerades av Estniska Ambassaden i Stockholm. I gruppen på ca 20 personer representerade de flesta deltagarna olika svenska handelskammare, några kom från länsstyrelser, andra var honnorärkonsuler och så var det jag som kom från Stenströms Information & Marknadsföring på Gotland! Ett mycket hedrande sällskap.

Vi åkte färja från Värtahamnen i Stockholm till Tallinn. På onsdagen klev vi i land och satte oss på en buss som tog oss runt på en sightseeing. Till skillnad från mina två tidigare besök i Estland (varav ett på Ösel) fick jag den här gången lära mig mer om hur det är att bo och verka i Estland. Det riktiga livet. Vårt första besök var i företagsbyn Ülemeste City, där vi besökte ICT Demo Center. Där fick vi veta hur Estlands digitala ID-kort fungerar. Mycket intressant!

Tack vare att Estland har fått göra en nystart utan att något var givet har de också kunnat göra mycket rätt från början. Som det digitala ID-kortet. På det registreras deras hälsojournal, parkeringsböter och poliskontakter. De röstar, deklarerar, tar ut pengar och betalar bussbiljetter med ID-kortet. Den självklara invändningen är ”men är det verkligen bra att allt man gör registreras?” och det lika självklara och imponerande svaret är ”fast det mesta av vad ni gör i Sverige registreras också, skillnaden är att vi när som helst kan gå in på nätet och kolla vilken information som finns registrerad om oss”… Se där! Något att tänka på.

På många ställen i Tallinn ser man gamla, fallfärdiga hus stå sida vid sida med nybyggda, moderna hus, så också i Ülemeste City. Det skapar en häftig kontrast och understryker känslan av att utvecklingen går snabbt i Estland. Riktigt snabbt.

På eftermiddagen var vi först på Tehnopol en utvecklingsmiljö för kunskapsbaserade företag. Ett samarbete mellan Republiken Estland, Tallinn och Tallinns Universitet. De konkurrerar med Finland och Sverige. Skype föddes i Tehnopol-huset och all utveckling av Skype sker där. Skype har som jag uppfattar det ett starkt symbolvärde både för oss som besökare, men också för andra entreprenörer i Estland: Skype är beviset på att Estland kan konkurrera med teknologi.

Sen åkte vi till Yoga som utvecklat ett system för smarta hus, alltså övervakning och reglering av värme, el, belysning, koldioxid, fuktighet etc. Allt sköts från en och samma webbplats.

Därefter checkade vi in på ett riktigt läckert hotell, Tallink SPA & Conference Hotel – fast det var så ont om tid att jag inte ens hann doppa tån i deras supermysiga SPA… Vi skulle nämligen på middag på Svenska Ambassaden!

Nästa morgon skulle vi redan klockan nio vara på plats på Garage48 – ett besök som jag verkligen sett fram emot. De har utvecklat en modell för innovationsrace som är mycket intressant. Jag hoppas att jag kan väcka ett intresse för modellen på Gotland. Det vore så coolt om Garage48 kom hit!

Sista besöket var på Estlands Handelskammare och sedan flög vi hem.

Mitt intryck av Estland är att det är ungt, hungrigt och kompetent. Och utvecklingen går med en rasande fart!