Sälja produkt eller sälja reklambyrå?

Ytterst handlar reklam om att det är en produkt som ska säljas. Då och då dyker det upp reklam som mest verkar vara gjord för att reklammakarna ska vinna popularitet bland sina reklammakarkompisar. Det är märkligt att somliga skruvade idéer lyckas få sitt gillande hos uppdragsgivarna – men antagligen beror det på att de som anlitar reklambyrån är osäkra och tänker att reklammakarna vet vad de gör. Eller så är reklammakarna bra på att sprida en positiv stämning under möten med uppdragsgivaren, så att allt blir så kul och roligt att allting verkar möjligt.

Jag tycker synd om dem som anlitar reklamfolk och sen får betala för en crazy idé som inte ökar försäljningen, i värsta fall minskar försäljningen…

På senaste tiden tycker jag att det kommit en ny generation med märkliga reklamfilmer. De görs gärna med ”hemfilmad touch” och läggs ut på Youtube för att man tänker sig att de ska spridas viralt, alltså folk ska tycka att filmerna är så sevärda att de sprider länken till sina vänner eller lägger upp den på sin blogg eller på Facebook.

För Arvikafestivalen gick det inte så bra. De försökte sälja sig med en onanifilm. Nog missade de målet rejält. Vem lurade i dem att det som avgör om någon tar sig till en musikfestival är huruvida det finns hångelgaranti eller inte? Det som avgör är förstås musiken. Vilka artister som kommer. Även om det innerst inne skulle vara lusten att hångla som får unga människor att åka på festival, är det inte säkert att de vill skylta med det. Tvärtom kan det bli både pinsamt och belastande att behöva förhålla sig till en utlovad ”hångelgaranti”.

All uppmärksamhet är inte bra uppmärksamhet. En töntig reklamfilm eller något felriktat crazy reklamjippo kan göra att målgruppen tar avstånd från produkten. Den som ska säljas.

De som behåller fokus på att det är en produkt som ska säljas och som sedan lägger till en dos kreativt geni får sina filmer spridda viralt av rätt anledning. Som sommarens reklamfilmshit med Old Spice. Den finns i flera varianter, de har en interaktiv kommunikation med publiken och det har kommit versioner på filmerna gjorda med helt annan avsändare.