Om logotyper

Vi var och lyssnade på den grafiske designern Henrik Nygren i måndags. Han sade på slutet av föreläsningen något i stil med ”att om man gör en logotype så kommer det alltid att uppstå två falanger med de som gillar den och de som inte gillar den”. Det kändes lite som att han syftade till logotypen för Varumärket Gotland. Idag säger han det ännu tydligare i Gotlands Tidningar:

För designern Henrik Nygren är det otroligt viktigt att upplysa om all den grafiska form som vi till vardags inte tänker på.
– Ta ett exempel som Gotlands nya varumärkes-logga. Det kan debatteras i evighet om den är snygg eller inte men det viktiga är vad den förknippas med, menar han.

En logotyp hittar man inte på för att man som designer ska få glänsa eller för att logotypen ska bli snyggast, utan det viktiga i uppdraget är underlaget. När det gäller Varumärket Gotland fanns det ett ovanligt väl genomarbetat underlag och för oss tre byråer som utfört uppdraget har målet varit att hitta en grafisk symbol som motsvarar intentionerna i underlaget.

Och som Henrik påpekade i måndags så kommer folk alltid att ha olika uppfattningar.

Jag pratade med en klok man som inte alls sysslar med grafisk design, han tyckte att det var konstigt att folk hakade upp sig så på en så liten grej som en logotype.

-Hur är det med Volvo? sa den kloke mannen. Är det logotypen eller de bra bilarna som gjort dem framgångsrika?

För att åter anknyta till Henrik Nygren. Det är inte logotypen i sig. Det är vad den förknippas med.